De där tolv små

Har jag skrivit om de tolv små? Nä. Jag har glömt det, väl. Bra. Då blir det nåt mer än bara gnäll i dagens blogging.

Runt trettondedagen åkte vi till pappsen bl a. Vi satt runt köksbordet som vanligt och babblade i timmar, och kom in på julkrubban och när de tre vise männen egentligen kom etc . Anledningen var nog en diskussion om varför vi firade just den helgen som var just då när vi var där.

Vi filosoferade en stund om att det är fel att putta fram vise-männen-gubbarna ända till Jesusbarnet på julafton, för de borde ha kommit fram först senare.

F-dottern G lade pannan i djupa veck och sa "Men de där tolv då? De där tolv små?"

Vi tittade på henne en stund, och jag tror att det var jag själv som först fattade vad hon menade. Eller åtminstone var det jag som sa nåt först.

"Nja, G", sa jag. "De var inte så små de där tolv. Det heter lärjungar. Inte lärj-ungar...".

Kommentarer

Fredrik sa…
Framme i Sthlm nu. Bra att du bloggade om lärj-ungarna, för jag hade ju glömt!
Tittar in och önskar er en bra lördagskväll!

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden