Skål

Förresten. Tänkte skicka ett bidrag till tjuvtittat.se idag, men som tur var hade vi lite självbevarelsedrift och ägnade oss därför åt lite research innan ivägskickandet. Det som vi trodde var fel, var ganska rätt. Synd. Det hade varit roligt om det hade varit som vi trodde.

Jag är ju i röntgensvängen och där pratar vi ibland latin, trots att vi inte behöver. Vi säger pulm om lungor och malleoler om fotknölar och sinus om bihålor och patella om knäskålar.

I ett skyltfönster med information om en catering-firma (mat, alltså) läste vi att firman hette Patella. HAHA. "Kan jag få en knäskål med nudlar, tack", typ. Roligt. Tills vi slog upp det och efter lite möda fann att patella tros vara ursprungsnamnet bakom maträtten Paella och betyder ungefär "liten skål att lägga offergåvor i" (romersk tid). Prutt! Då hade det ju med både skålen och maten att göra och var inte alls så roligt.

Men det HADE varit roligt om de bara hade hittat ett namn som lät käckt och som att det hade med mat att göra, utan att kolla om det kanske betydde nåt - som knäskål t ex...

Kommentarer

Haahhiii..jo det hade varit kul. Tur ni kollade upp det!
Jag kallas för Toddy, och när jag var Frankrike så frågade min franska familj om jag inte hade något smeknamn. Mais oui, Taudis..
dvs "uselt kyffe, ruckel"

kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden