Smådjursfrisören

Just det ja. Glömde skriva om marsvinsklippet. Skulle ställa ut den stackars råttan i uteburen när jag såg att hela rumpan var intrasslad i hår och hö. Satte mig ute på trappan med henne i knät och en sax i högsta hugg. Hon gillar inte alls att jag klipper hårtussar. Hon hoppar runt runt och rycker lite fram och tillbaka. Men jag är envis. Jag vet ju att hon måste få bort de onda härvorna.

Det vet inte hon, tydligen. Först bet hon mig i handen. Det gjorde ont och blev en liten utgjutning, men inte så mycket mer. Klippte lite till, och då! Då bet hon till i låret på mig. Rakt genom manchesterkjolen. Det gjorde så överraskande ont att jag tappade henne. Hon sprang iväg och jag hann precis få tag i pälsen på henne innan hon hann under verandan.

Nä, nu!, tänkte jag. Nu ska du klippas! Så jag tuktade pälsen på henne runt om hela. Nu ser hon ut som en marsvinspunkare. Men hon ser, åtminstone. Det gjorde hon knappast förut med luggen i fejan. Och kanske det dröjer innan hon måste klippas därbak igen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden