Människohat

Har bloggidéer typ varje kväll när jag ligger i dvalan mellan vaken och sovande, men de har liksom alltid vaporiserats på morgonen.

Men vad funderade jag på igår? Jo. På folk som tycker. Folk som lägger energi på att tycka saker som inte är viktiga. Och who am I att bestämma vad som är viktigt? Såklart kan jag inte det. Men det kanske handlar mer om att tycka saker om företeelser man inte kan påverka och som inte gör nåt särskilt avtryck på något eller någon egentligen. Just de där "tycken" avsmalnar ofta till rena personangrepp. Och vad är det för bra med det, för nån alls?

Ta t ex det här med årets julvärd i SVT. HUR kan det bli så viktigt? Det handlar om en person som ska prata mellan inslagen. På TV! Och tända ett ljus. PÅ TV! Såg några kommentarer igår efter att årets val offentliggjorts - och blev lite rädd för mänskligheten. INGEN skrev något positivt, typ "kul", "lycka till", "roligt för Petra". Kommentarerna handlade bara om hur illa folk mådde över valet. HUR kan man se på andra människor på det viset? HUR kan man skriva och stå för att man tycker att en medmänniska är hemsk? Om det inte är nån som har begått massmord eller övergrepp eller torterat nån, typ? Att en liten människa kan uppröra andra människor till den graden, övergår helt och hållet mitt lilla förstånd.

Jag kan tycka mer eller mindre om andra människor och de om mig. Men att verbalt kräkas över en annan person, som man dessutom högst troligt aldrig har träffat...!?! Vilket begär är det som tar över då?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden