Jag, en vinsch-gorilla

Igår seglade jag. Jag! Seglade! Jag är öbo till mitt ursprung. Öbor seglar inte. Det är badgästerna som gör sånt, medan infödingarna tittar på. Vi kanske åker ut i nån snipa och fiskar makrill. Men seglar? Nä.

Var bjuden på en kundaktivitet med ett företag som vi anlitar. Jag var den enda från vårt företag (mina chefer tyckte inte att de hade tid. Viktiga människor...). Kände mig lite ensam först, men det gick över. Det var härligt, roligt och spännande! Har träningsvärk på skumma ställen idag, efter att ha krupit på durken omväxlande mellan styrbords och babords reling för att hjälpa till att vinscha. Försökte införa begreppet veva och dra i snörena, men det gick inte hem alls... Vinscha, skota och tampar skulle det vara. Snobbigt.

Våra skeppare var tålmodiga och väldigt duktiga. Båda tillhör Berntsson Sailing Team med Johnie Berntsson - vilket för en seglingsinvigd säkert säger nåt. Johnie var såklart med själv också, som en lite väl disträ domare.

Vi körde Match Cup. Det var ganska dåligt med vind. Men så himla kul. Vi blev ett damlag. Och vi kom till final! Tyvärr förlorade vi snöpligt, men vi blev ju tvåa! Att en dambåt kom så långt var tydligen lite sensation, så vi fick dela skumpan med ettorna, generöst nog.

På kvällen bjöds vi på middag. Ett långt bord uppdukat med världens skaldjursbuffé. Havskräftor, räkor, rökt makrill, kokt lax, västerbottenpaj, skagenröra, rökta musslor, gravad lax, romsås... Ni fattar. Hur gott som helst. Särskilt för alla nollåttor som var där. Vi andra västkustare var väl lite mer avmätta i vår förjustning. Åtminstone utåt. Inombords var vi lika nöjda, såklart.

Jag samlar verkligen på upplevelser nu. Jobbar på det i alla fall. Det är livet som räknas. Inte jobbet...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden