Grupperna

Bloggsuget har ökat den senaste tiden. Igen. Det var väl 1,5 år sen senast. Kanske det kommer nu igen för att tankarna får utrymme mer än på länge. Att pendla ger möjlighet till att tänka hela tankar. De får ta slut och övergå i nya. Då börjar det klia i bloggfingrarna. Äntligen. 

Idag funderar jag på människor och grupper. Människor i grupper. Att människor har ett starkt behov av att gruppera. Att indela i delmängder. Att hitta gemensamma parametrar. Jag funderar ofta på just detta. Varför är det så? Varför måste vi klumpa ihop? Varför är det så mycket svårare att se individer, med varsin unik karaktär? Varför måste vi sätta epitet när det handlar om fler än en? Vi hittar nåt som förenar/liknar, och vips är det en klump utan ingående komponenter. Varför är det viktigt att säga "invandrare" om en grupp som ser ut att höra till samma etniska ursprung? Vafan är "invandrare"? Alla utom svenskar? Bara de från Mellanöstern? Bara de som beter sig?

Hade en diskussion på jobbet idag och jag fick inte fram vad som skavde i resonemanget och i mig. Jag blev tyst. Men sen kom jag på vad det var. Det var grupp-etiketten. Kategoriseringen. Inte rasism-grejen. Inte det. Jag tror inte att vederbörande är rasist eller knappt ens främlingsfientlig. Men varför behöver gruppen av stökiga ungdomar bli benämnda "invandrare". Det ger mig en bild som jag inte vill ha. Det är samma sak med "hen". Jag vill inte veta om den eller den var en han eller hon. Det räcker bra med hen. Eller den. Då slipper jag koppla på en ofrivillig extra stämpel. Ett stigma. Säg "ett gäng tonåringar" (det är gruppering nog). Ungar som inte kunde bete sig. Som blev utkörda. Det räcker. Jag vill inte ha resten. Jag förstår inte varför det är viktigt. 

Eller jo. Det förstår jag. Det är för att vi ska kunna prata om invandrarna och ha teorier om varför "dom" beter sig som "dom" gör. 

Men jag vill inte dit. Jag ser kulturkrockar. Jag ser olika värderingar. Jag ser olika bakgrund. Jag ser problem. Jag ser också att det inte måste vara problem. 

För bakom den där etiketten finns en och en. Och vi vet ingenting om nån. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden