Golvad

Förresten. Förra veckan innebar ju en köksförvandling i racer-fart. Tapeterna åkte ner på lördagen, nya tapeter åkte upp på måndagen, och nytt golv lades under onsdagen och torsdagen. Nu fattas lite målning där det inte finns tapeter. Som i taket, t ex...

Å sicket äventyr det blev när golvet skulle införskaffas. Grannan, granndottern och jag åkte till det stora gul-blåa varuhuset och strosade runt lite. Vi hade ju god tid. Eller?

Varuhuset är stort. Trots att vi gick mot kassorna (precis som de via högtalarsystemet uppmanade oss att göra) hela tiden, var klockan ganska nära stängningsdags när vi väl kom fram till golvpaketen. Köer ringlade sig liksom precis framför just den där gången med just det där facket, så vi klämde oss in där, redan svettiga, och började langa (nåja) tunga paket på vagnen. Tio stycken. Tog oss igenom en "snabb"-kassa (alla är snabbkassor nuförtiden) och gick mot utgången.

Så fick jag en plötslig ingivelse. Var alla paket av samma sort? - Nä. Naturligtvis inte. Två av dem var ett annat golv, bl a den översta lådan. Gissa vilken jag hade använt för att skanna streck-koden i snabbkassan...

Nu var klockan kvart i stängning. Jag backade med vagnen och frågade hur jag skulle göra - efter att mödosamt ha försökt få fram hur dumt det hade blivit. Snabbkasse-damen kunde inte göra mer än att hänvisa oss till Reklamationer och Återköp. Tog en nummerlapp. Väntade. Kom fram. Förklarade... Efter lite hej å hå fixade tjejen bakom kassan lite. Hon "köpte tillbaka" alla felskannade paket och sålde åtta av dem till mig igen. Två paket tog hon, och sen skulle vi själva hämta de två återstående. HAHA! Knökfullt med folk överallt. Vi påpälsade i vinterjackor och halsduk, för säkerhets skull... Och en vagn med lite annat på, än det där golvet.

Efter en liten dialog med en snärta vid en av kassorna, fick jag ställa vagnen utanför och springa in för att hämta två paket. Jag insåg på vägen in att det skulle bli än mer bökigt än tidigare. Fler folk i kön utanför gången och facket. Jag hade ingen vagn att lägga paketen på, och handväskan gick inte över axeln (för det gör den inte på den jackan). Svetten rann, och folk glodde. När två paket var nerhasade och noga kontrollerade, kom grannan som tur var (hon hade lämnat dottern som vagnvakt) och vi hjälptes åt att förflytta oss, sakta framåt. Eftersom vi fick ställa oss längst bak i kön igen...

Väl framme vid snabbkassan, diffade tillgodokvittot på 50 öre (!) så hela den där vistelsen blev inte bara skit-stressig. Vi fick betala 50 öre extra... När vi flåsat oss ut till bilen insåg vi att askarna inte fick plats utan att vi fällde sätet. Och det räckte inte med ena halvan. Så det stackars barnet fick sitta på baksidan av ryggstödet, utan bilbälte. Vi tog oss hem helskinnade, men ett par dagar efter fick ändå F åka och skaffa det som vi hade glömt.

Men nu ligger golvet där det ska, och det blev hur bra som helst!

Kommentarer

Anonym sa…
Härligt att du är tillbaka på banan igen!! Får väl komma och inspektera snart.
Men vad 17!! Pepparkaka och GLÖGG1
LCHF????
Jisse...blev trött och varm och irriterad av att bara läsa om det!

MEN vad duktiga ni var med att fixa köket så snabbt!
Ilskebyttan sa…
Svärmamman: Mmm... kalla det tröst i höstmörkret. Eller självbestraffning, kanske? Jag avstår sötningsmedel i hallonen och sparar mig till glöggen...eller nåt annat logiskt. ;-)
Cornelia: Japp, pustigt var det. Men ja. Vi kände oss duktiga!

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden