Stelnad lera

Åsså kom den äntligen. Dagen då jag fick med mig en hel kasse med lerprylar. Vissa är jag nöjd med, andra inte så värst, men totalt sett är jag stolt över att jag åstadkommit alltihop. Här kommer de i en enda radda, med kommentarer.

Först de minst fina grejerna. De som är mer unika än form- och färgsköna...


En tummad/ringlad kanna i brun lera. Svart glasyr utanpå och vit inuti. Den svarta räckte inte ända upp vid färgdoppningen, varför det krävdes lite pensling. Det visade sig vara mer svårt än lätt, att få det snyggt. Lärdom till nästa gång. Kannan är sisådär 10-12 cm hög.


Ett rödbrunt hjärta som jag inte har en aning om användningsområdet för. Det är också tummat.


Sen den första grejen jag tummade fram. Jag tycker att det blev lite skev slokhatt över den, men den gröna färgen är fin och jag fick lära mig att lägga vax i blommorna där det inte skulle bli nån färg. Den här är ganska stor - som en lagom ostbågs-skål.


Här är en drejad grej som skulle bli en mugg men som bråkade med mig och jag var på väg att kasta den i massgraven för lergrejor, när fröken och kurskamraten sa till mig att göra nåt med den. Skära i den eller så. Så det gjorde jag. Lite less var jag på att inget blev som jag ville, så det är inte så värst jämnt och välgjort, men det blev ändå en...ja just det, en värmeljuslykta. Färgen är blandade skvättar från verkstaden.


Så en sammanfallen liten grunka. Den skulle väl egentligen kastats, men faktum är att med ett litet värmeljus i blev det rätt snyggt.


Här följer nu några drejade grejer som alla väl mer eller mindre har klarat sig från sammanbrott och vobbling.

Ett platt svart fat, som blev lite för runt i botten, men är ganska fint ändå. Ca en dm i diameter.


Min första mugg. Den är färgad i samma skvättblandning som den håliga ljuslyktan ovan. Har druckit kaffe i den idag, och det gick utmärkt.


Sen en blå blank skål, vitblank inuti. Liten, men naggande god.


Ett liiiiitet föremål som kanske funkar till salt eller smör på bordet. Vit matt, är kulören. 6-7 cm i diameter.


Och en liten skål i samma färg som slokhatten.

Förutom att dreja och tumma lera, kan man bl a kavla densamma. Det gjorde jag lite planlöst i slutet av ett kurstillfälle, och det blev en liten kanna:

Glasyren blev lite misslyckad, men principen smittade av sig och flera kannor har gjorts på samma sätt efteråt, av mina kurskollegor.

Kommentarer

"R1" sa…
Kannan är på G ser jag men det krävs lite mer min vän. 12-15 cm är inte mycket om man skall blanda Sangria.

Då är duktig trots allt :-)
"R1" sa…
Du är duktig, skall det vara. Hmm - godnatt!
Desirée sa…
Oj, trodde först jag kommit fel...

Tusen tack för att du röstat på mig - du kan inte ana vad glad jag blir!

Vad fina grejor du gjort, tycket inte alls de såg slokiga ut!
Anonym sa…
Du är ju en hejare på att dreja,du. Det tummade hjärtat (låter nästan som en dikt)kan kanske bli en liten gräddsnipa?

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden