Din Sko och min sko

Måste bara berätta om min iofs ganska lilla och bagatelliga, men ändå viktiga, upplevelse i skoaffären idag. Bara det att jag bestämde mig för att gå till skoaffären när jag just sluppit ur ett försenat tåg och skulle kunnat välja att skynda mig hem, ska jag ha cred för, men bemötandet jag fick när jag faktiskt var där, ska DE ha cred för.

Jag köpte ett par ganska ordinära stövlar/boots/vinterskor i början av vintern på Din Sko. Jag har (tyvärr) gått i dem nästan varje dag, men de har fyllt sin funktion dessa alla dagar. Men så för någon vecka sedan kände jag att vänsterfoten liksom sjönk ner på ett svampigt sätt. Trodde först att det var sulan som krånglade, men insåg snart att det just var själva klacken som fått punka. Eller nåt.

Min vana trogen förutsatte jag att det var jag som hade slarvat, gått i dem för mycket, gått snett, på fel sätt, whatever. Köpt för billigt. Eller nåt. Så jag insåg att jag måste investera i ett nytt par helt enkelt. Man kan inte vänta sig mer kvalitet för det priset. Osv.

Så jag provade en sko som var snarlik den gamla och travade till betalardisken. Fick den andra skon och skulle just betala efter att ha skakat på huvet efter erbjudandet om att prova. Så fick jag ett infall och lyfte på vänsterfoten och mumlade nåt om att "nä, de är ju nästan likadana. Jag måste ha nya för de här har liksom blivit fel på"... eller nåt sånt. Då. Då visar killen i kassan plötsligt stort intresse. Avbryter kassa-inmatandet, klämmer på skon och frågar om jag har kvittot kvar. "Tsst, nä, det har jag ju inte. Jag har ju dessutom använt dem jättemycket". Sa jag och skulle betala. Då säger han att jag kan få tillbaka så mycket som de senast kostade i affären! För ett par rejält använda skor utan kvitto!! Villkoret var bara att jag lämnade mina gamla direkt där och då. "Vad säger du?", sa jag. "Menar du det???". Och så kom jag fort ur mina gamla pjucks, och fick 299 spänn rabatt på de nya.

Då säger han att vissa kunder blir skitsura när de får veta att de inte får tillbaka hela summan, utan bara det senaste priset (oftast sänkt från ursprungspriset alltså). Trots att de inte har kvitto.

Jag fattar ingenting. Hur kan människor vara så självklart och primitivt "ego"? Och hur kunde han vara så trevlig?

Hur som helst. Det behöver inte vara större grejer för att jag ska bli lätt i sinnet och glad. En sån överraskning. Futtiga pengar, men en god gärning.

Jag lovade honom att säga till mina vänner att gå dit. Så nu gör jag det.

Din Sko i Femman-huset. Kunden i fokus. Helt klart.

Kommentarer

svärmamman sa…
När det händer sånt tror man ju att man är med i "dolda kameran " eller nåt,och nån skall hoppa fram och ropa PILUTTA dig!!
Du borde ha köpt en lott också för det var tydligen din lyckodag .
Kul rubrik förresten.
Desirée sa…
Grattis! Kul att det är på det hållet ibland. Har inte samma goda erfarenhet av Din sko, se: http://corneliascottage.blogspot.com/2009/06/din-sko-inte-min.html

Önskar dig en härlig helg!

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden