Nyårsmiddag med Carola

Före fyrverkerierna behövde vi ju äta. I vanliga fall äter vi buffé à la knytkalas hos vänner. Så kunde det ju ändå inte bli idag, så då kunde det lika gärna bli helt annorlunda. Vi travade upp längs en (som alla andra) mer eller mindre avstängd gata, klev in i en liten port, tog brandtrappan (!) upp och hamnade i en indisk restaurang.

Jag mådde ganska dåligt när vi satte oss och blev rädd att det skulle blir värre. Såg mig själv ligga på bår hos Hong Kong-doktor på nyårsnatten. Svettades och mådde allmänt dåligt. Tyckte att det tryckte mot höger njure. Min kloka make undrade hur mycket jag hade druckit under dagen - och det var ju inte så mycket när jag tänkte efter. Så efter att ha druckit upp både mitt och hans (kran-)vatten, blev jag piggelin igen. Matlusten infann sig inte riktigt fullt ut tyvärr, men jag fick i mig lite av varje av den indiska buffén. Lamm, curry, kyckling, grönsaker, nan-bröd, konstiga såser, raita med konservburks-fruktcocktail (kände igen röda bäret...). Och nåt som såg ut som jordgubbsglass, men smakade tvättsvamp. Vi sparade det mesta av de rosa svamparna till nån annan...

Det var gott och mysigt. Lite knäppt att personalen behövde krypa under bardisken för att hämta och lämna grejer. Såg jätteroligt ut när någon vips kom hukande rakt ut bland borden.

Men ännu mer underhållande var bandet. Tre människor satt i skräddarställning i ett hörn och spelade, väldigt indiskt tror vi. Fruktansvärt skränigt ljud i högtalarna, så mycket eko man kan skruva på, och fullt ös. Tjejen såg ut lite som Carola, och var kanske lite divig också. Hon tjafsade med omgivningen mitt under låtarna, och fick samtal till sin mobil flera gånger under konserten.

Men F gick igång. Han gillade det entoniga trum-ljudet som nästan lät syntigt. Och de märkliga rytmerna som ändrades flera ggr under samma låt. Världens drag. Och det lät ibland som de sjöng "tingeling, tingeling" och ibland som "jag åt en räka, jag åt en räkAA".

Jag behövde gå på toa efter en stund och F tyckte synd om mig som skulle missa en del av konserten. Men det hade han inte behövt. Inne på dass fanns det såklart högtalare. Missade inte en ton.

Helt klart en annorlunda nyårssupé men väldigt roligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden