Andas och tänker igen

Det har lugnat sig lite på jobbet. Jag kan tänka och läsa och andas och fundera och blir inte totalt utmattad av press och ångest över att inte prestera. Skönt. OK för att prestera men det ska göras med omdöme. Inte ackompanjerat av strupsnörpande stresspåslag. - Ja, det är jag själv som går igång. Ingen tvingar mig. Men det är jobbigt nog.

I veckan har det skrivits rätt mycket om herr kapten. Herr brunbränd italienare med stort ego. Ego med extra allt. Är det människans rätta natur han visar upp, månne? En glajdare som vill imponera och skiter i allt hyfs och alla regler, för egen vinning? Ibland tror jag det. Ibland tror jag att alla sympatiska och generösa människor spelar ett spel. För att vi har bestämt att människan är god.

Det är cyniskt tänkt, väl? Är det inte? Samtidigt har jag en tendens att vara godtrogen och lita på människor tills motsatsen är bevisad.

Här stämmer ju ingenting...

Men ändå. Våra handlingar utgår från oss själva. I lägre eller högre grad. Ibland så hög grad att vi tror att resten av mänskligheten kretsar runt oss. Och när det uppdagas att så inte är fallet den här gången heller, är det synd om oss. Då blir vi kränkta.

Det är synd om människorna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden