Underhållning med konstigt namn

Efter att ha jobbat några timmar (igen) höll jag löftet till dottern och körde henne till en plats nära havet för att titta på en för mig ganska ny underhållningstyp. Första gången F sa vad det hette, trodde jag att hon hade hittat på eller hört fel. Men nu vet jag att hon sa precis vad det heter. Gymkhana. Visst är det konstigt? Har försökt luska ut etymologin eller åtminstone få nån liten ledtråd till varför det heter så konstigt, men det enda som står att läsa är att det egentligen heter Mounted Games och kom till Sverige 1986. Det uppfanns av en engelsman i mitten av 1800-talet, och på svenska heter det gymkhana. Mounted Games... Gymkhana... Logiskt?

Nå, det är hur som helst ganska roligt att titta på. Det är en stafettsport där smidiga ryttare ska utföra vissa uppdrag från hästryggen (mest) i full galopp. Ringar plockas på svärd, muggar hämtas från upp-och-ner-vända tunnor och placeras på stolpar, strumpor tas direkt från marken och ska landa i en liten låda, kakburkar ska flyttas från en tunna till en annan i tornformation etc etc etc. Det verkar finnas hur många varianter som helst på grenar som ingår i tävlingarna. Hästarna springer så in i hundan fort och ser ut att tycka att det är lajbans, och ryttarna hänger fast så gott de kan, hoppar av och på (!) i farten. Ska man kolla på en sorts ridsport, så ska man kolla på Mounted Games. Där händer det grejer.

Dottern tog kort som jag tänkte låna, men de är fortfarande i kameran, så jag snor en film från nätet där man får lite känsla - även om just denna visa yngre förmågor på ponnysar som inte har riktigt samma racer-fart som landslags-seniorerna.



Och en till som bara är en länk:

http://www.youtube.com/watch?v=JKaKV7GfR8U

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden