Hårexperiment

Sen ca 1,5 år tillbaka experimenterar jag också med hårtvätt. Mitt torra, trötta, sträva, tagelliknande hår var helt bedrövligt sommaren förra året. Det kvittade hur jag gjorde så var det risigt, frizzigt, slitet och omöjligt att få ordning på.

Som alltid är det bra att yppa problem ibland för nån nånstans. "Har du läst om no poo-metoden?" var det en kollega som sa när jag beklagade mig.

Nope. Det hade jag inte. Men nu har jag. Kunskapstörstande läste jag allt jag kunde komma över och hittade min variant av no poo, eller balsammetoden. Sen den dagen kan jag räkna gångerna jag använt vanligt schampo på en hand.

Principen är att man inte använda balsam/oljor/produkter med silikoner. Silikonerna lägger en hinna på håret som skenbart gör det lenare. Men det måste tvättas bort med sulfater, som därför finns i nästan alla vanliga schampon. Sulfater torkar ut håret etter värre. Och så är man silikon-sulfat-cirkeln. Den ville jag ur.

Nuförtiden tvättar jag håret i balsam och har inpackning som balsam efter balsamet. Håret har blivit så mycket bättre.

Det är ungefär som med LCHF. Man blir nörd på innehållsdeklarationer. Det är askrångligt att hålla reda på alla kemikalier som man inte vill ha i håret. Som tur är finns det bra människor som tar reda på vilka produkter som funkar för en, så det är bara att kolla diverse listor på nätet. Men ibland har man inte listorna med sig och då står man där i butiken och försöker lista ut vad det står (det är så litet) och om det finns nåt som är "förbjudet". Till slut hittade jag mina favoritgrejer i helt OK prisklass.

Man kan gå ännu längre och sluta använda kemikalier över huvud taget, men så långt har jag inte kommit än.

I samband med detta slutade jag att borsta håret också. Lika bra att göra allt på en gång. Det hade mitt hår längtat efter länge.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden