Glasblåsarens barn

Eller snarare brorsbarn. Är min man. Därför fick vi special treatment i Glasriket. Våra barn fick blåsa, snurra och bära vinglande glaskonst i närmare två timmar med privatlärare. I Bergdala glasbruk. Det var fantastiskt underhållande att titta på. Visst - jag kunde också fått blåsa. Men jag hade ju fått mitt dagen innan, när vi (jag och barnen - F tyckte tydligen att hans 22 år gamla diplom var nånting värt) gjorde varsin skål (nå, G gjorde två).

Såhär blev min:


Det var strax innan vi gick på älgsafari...


Men åter till privatblåsningen. Helt skön stämning där i bruket. Vi och alla andra turister stod i vägen för deglar och pipor och kylar och allt annat vad-det-nu-hette. Hela tiden. Ändå såg vi inte en enda sur min eller hörde ens den minsta lilla grymtning. Måste vara ett bra ställe att jobba på, det där. Om man blir så snäll och tolerant, menar jag.

Nå. Vissa av ungarnas glasgrejer blev superfina, andra otroligt snygga och några helt fantastiska...


OK - inte bästa fotografierna man presenterat. Men ibland får verklighet gå före konst...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden