Sitting

Igår lördag gjorde jag verkligen inte många knop. De som läser här ibland, vet att det ändå är det som är min natur. Jag sitter gärna stilla. Det funkar fint med en bok i händerna eller t o m framför dumburken. Men det går lika bra att sitta på altanen och glo ut över ängarna eller om det inte finns något annat -rakt in i väggen. Allra allra helst sitter jag iofs vid havet. Då går jag in ett meditativt sinnesläge och kan sitta stilla i timmar...

När jag var tonåring satt jag vid havet i timtal, bara för att jag ville eller behövde. Nu när jag förväntas vara nåt slags vuxen, gör jag inte det. Jag gör det inte därför att jag "bör" göra en massa andra aktiva saker. Städa. Tvätta. Hålla ordning på barn. Planera. Hålla ordning på katter. Handla mat. Motionera. Mitt mål är att jag ska kunna banka in i skallen att det där havsstirrandet också är ett "bör", men jag är inte där än. Alltså hade jag som vanligt dåligt samvete för att jag inte gjorde nåt särskilt nyttigt igår. Jag klippte några rosor. Ansade tomatplantorna. Läste i en bok. Värmde mig i solen. Somnade i soffan med huvudvärk.

Men det var skönt med en sådan dag. Och sen lagade jag mat medan F packade. För idag är jag ensam. F sitter på ett plan till USA. Där ska han åka runt och vara hjälte i nästan tre veckor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden