Linda-fan

Jag brukar alltid vara sen. Är inte särskilt modemedveten, men om det dyker upp någon trend som jag hakar på, så gör jag det alltid sist - när alla andra har gått över till nästa trend. Samma med böcker. DaVinci-koden läste jag ett år efter alla andra.

Jag tror att det är en protest mot fårskocken. Om "alla andra" gör det, vill INTE jag göra det. Så det så! Jag har nog alltid funkat så. Det tar också ett tag för mig att anpassa nyheten till mig själv. En modenyck kan jag tycka är skitful i flera månader, men efter ett tag har jag liksom vant mig. Den färgen/stöveln/hatten kanske inte var så ful i alla fall...

Precis så tror jag det är i fallet Linda Skugge. För mig alltså. Hittade hennes "gamla" "Akta er killar här kommer gud och hon är jävligt förbannad" i mammas bokhylla. Tänkte att jag borde läsa. Krönikor är lättlästa också. De tar ju fort slut men har oftast mycket substans.

Jag har väl haft bilden av en arg feminist som är bra på att skriva och inte rädd för att reta upp folk. Jag har liksom inte haft någon relation till Linda Skugge ö h t.

Men nu har jag läst halva boken, och det kommer att bli fler. Fr o m nu är det jag som läser hennes bloggar varje dag. Jag blir helt såld på att en så ung tjej (ja, OK, hon är bara 4 år yngre än mig, men nu läser jag krönikor från 1999) har en så klarsynt bild av mänskligheten. Hur har hon fattat så mycket på så kort tid? Hur har hon fått de vidsynta, goda tankarna? Ja, för hon är faktiskt god. Det är ju hon som ÄR det. Det är ju hon som har fattat, till skillnad från småsinta, inskränkta, egostyrda svenskar.

Så nu har jag lagt in en länk till hennes blogg. Fr o m nu är Linda min "mall för medvetenheten".

Snart bara en dag kvar till semestern. Och jisses vad jag får jobba idag. Faktiskt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden