Perspektiv part II

Jag vet att jag retar upp en del när jag hävdar att idrotten får ge utrymme för överdrivna reaktioner, testosteronstinn ilska och en hel del våld, och att det (i min värld) är inskränkt, manligt (!) och farligt. Det visar människans primitiva natur. Det är snudd på tillåtet att bedriva hetsjakt och önska livet ur folk, i idrottens namn.

Idag tänker jag närmast på Kevin som sprang ut på plan under en fotbollsmatch och knuffade till en spelare. De personangrepp och de hot och hämndyttringar som speglades då, var grova. En 19-årig, hög (?) grabb skulle i princip hängas. Han hade förstört så mycket för så många människor, sades det, och skulle straffas.

Jämför det med vad som skrivs om Anders Behring Breivik idag...och med vad han gjorde.

Är dessa mäns handlingar jämförbara på det sätt som hämndlystnaden verkar vara?

Perspektivet... Var är det?

Kommentarer

Peter sa…
Jag kan bara hålla med. Organiserad sport utöver motion och lek är rent skadlig! :-)

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden