Bilddags

Jag fyndade ju på "jätteloppisen". Små saker förvisso, men ändå. Naggande goda. Jag måste ju (igen) till mitt försvar säga att jag är ganska ovan. Jag har aldrig ägnat mig åt att köpa saker för att de är fina. Jag har alltid haft en liten typ på ena axeln som viskat "visst, den var ju fin, men vad ska vi med den till?". Den här gången lyssnade jag på den där typen under första varvet, men inför nästa varv stängde jag av den där censuren. Alltså är sakerna bara små onödiga grejer, men ändå sådana som jag tycker om. Och man fattar ju att jag hamnat i flaskträsket...


Visst, alla har väl tröttnat på såna här Höganäs-liknande byttor, men av alla som fanns var det här en av de verkligen få som hade stämpel i botten. Och det har jag hört, att det är bra att veta ursprunget. Om man nu ska välja, kan man välja en sån. Gick på hela 15 riksdaler, tror jag.

Letade egentligen efter smide eller luffarslöjd, och hittade dessa för tre kr styck. Fastnade för dem och har ganska få ljusstakar hemma - så de slank ner i korgen.

Alltså - fickpluntor? Flaskor? Jag vet inte varför, men jag gillade utseendet av gammalt, skevt och handblåst. Och dessa kostade ju 35 spänn. Dyrgriparna.

Nån som vet vad detta är? Varför handlar det om panama-hattar på ett "stop"? Och varför har hästen på sig hatten? Den var knäpp och kostade 5 kr...


Och ja. Flaskor igen. Men visst är det nåt visst med dem?

Kommentarer

Unknown sa…
Jättefina saker.
Anonym sa…
Kraftigt avundsjuk på lommeflaskorna.
Ilskebyttan sa…
Ha. Tänk att JAG har grejer som bubben vill ha. Då blir jag lite stolt.
Magnus Bark sa…
Hej: Ramlade på det här inlägget av en slump. Kan rapportera att en vän har en stor stengodsmugg (en pint?) med samma tryck "India Panama Horse Hat" som ditt stop har. Jag tror den köptes under sent 1990-tal.

Populära inlägg i den här bloggen

Leila

Inre läkning

Mjuka värden